Dr. Franziska Reich

Dr. Franziska Reich was born in Stuttgart in 1988 and studied musicology and German literature in Freiburg (Bachelor of Arts) as well as Editionswissenschaft und Textkritik in Heidelberg (Master of Arts). In 2021 she took her doctorate with a dissertation on Max Reger’s compositional process and his sketches for the Clarinet Quintet in A major op. 146 at the University of Zurich.
Her doctoral research was funded by a grant from the Akademie der Wissenschaften und der Literatur Mainz (2017–2018). She then worked as an Assistant at the Musicology Institute of the University of Zurich (2018–2020). From 2020 to 2023 she has been a research associate at the research project “Christoph Willibald Gluck – Complete Edition” at the Akademie der Wissenschaften und der Literatur Mainz. Since 2023 she is a research assistant at the New Schubert Edition (Tübingen).
Besides the music of Franz Schubert, Christoph Willibald Gluck and Max Reger, her areas of interest include edition philology as well as sketch studies on 19th and 20th century music.

Franziska Reich

List of Writings

Books

  • Schreiben · Denken · Komponieren. Max Regers Arbeitsweise und die Skizzen zum Klarinettenquintett A-Dur op. 146 (= Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe vol. 26), Stuttgart 2023.

Articles

  • Verdeckte Beziehungen. Max Regers Händelrezeption im Umfeld seines Konzerts im alten Stil op. 123, in: Göttinger Händel-Beiträge XXII (2021), pp. 51–70.
  • „denn eben ists, dass ich gelauscht“. Hindemiths Konzeption der Hölderlin-Vertonungen von 1933 und 1935, in: Hindemith-Jahrbuch 2020/XLIX, Mainz 2020, pp. 91–130.
  • Idiosynkrasie und Schriftlichkeit. Textgenetische Spuren in den Skizzenmanuskripten Max Regers, in: Neue Ansätze zur Skizzenforschung für die Musik des langen 19. Jahrhunderts, ed. by Birger Petersen and Stefanie Acquavella-Rauch, Berlin, Bern, Bruxelles etc. 2020, pp. 55–70.
  • Kompositionsspuren: Über die Werkstattmanuskripte Louis Spohrs, in: Fontes Artis Musicae No. 66/4 (2019), pp. 353–371.
  • Max Reger in Zürich, in: Mitteilungen der Internationalen Max-Reger-Gesellschaft 36 (2019), pp. 3–13.

Smaller Articles and Reports

  • „Christoph Willibald Gluck, Ezio, Ecco alle mie catene“ and „Christoph Willibald Gluck, Ipermestra ,Ah, se di te mi privi“, in: Oper in Prag um 1750 (bilingual czech / german), ed. by Lenka Hlávková and Inga Mai Groote, (in preparation, Praha 2023).
  • „Codex Manesse“, „Hadlaub, Johannes“, „Musikverlage“, „Reger, Max“ and „Staiger, Emil“, in: Musik in Zürich – ein Stadtführer. Personen, Orte, Institutionen, ed. by Bernhard Hangartner and David Reißfelder, Zurich 2021.
  • Gründung des Paul-Hindemith-Archivs an der Universität Zürich, in: Die Tonkunst, Jg. 14 (2020/3), pp. 339–341.

Musical Editions

Christoph Willibald Gluck, Sämtliche Werke, ed. by the Akademie der Wissenschaften und der Literatur Mainz:
  • vol. III/28: Le feste d’Apollo, 2 vols., ed. by Gabriele Buschmeier and Isolde von Foerster with an introduction by Franziska Reich, Kassel, Basel, New York etc. 2023.