Dr. Felix Loy

Dr. Felix Loy was born in 1963 in Ingolstadt. He owes his early musical experiences to his parents, who both were church musicians, and to the boy’s choir „Laubacher Kantorei“ (Laubach/Oberhessen). After studies at the Technical University of Kaiserslautern he started his professional career initially in the area of traffic planning and environmental technology.
1994–2000 he studied Musicology and German Literature at the Eberhard Karls Universität Tübingen and took his master’s degree with a dissertation on the reception of J. S. Bach’s music in the oratorios of Felix Mendelssohn Bartholdy (Tutzing 2003). 1995–2003 he was a member of the editorial team of „Das Erbe deutscher Musik“, in 2001 also of the „Denkmäler der Musik in Baden-Württemberg“ (Tübingen). 2001–2003 he gained a doctoral scholarship of the Postgraduate Research Grants Programme of Baden-Württemberg. 2004–2008 he contributed as editor to the complete edition of works by Josef Gabriel Rheinberger at Stuttgart, completed in 2008. 2009 he took his doctorate with a dissertation on the wind ensemble music at the court chapel of the Princes of Fürstenberg at Donaueschingen. 2009–2012 he was employed again as editor of scores, books and CDs at Carus Publishers, Stuttgart, and particularly concerned with cantatas of J. S. Bach. Since 2012 he is working as a freelancing editor and author for several institutions like the Beethoven-Haus, Bonn, the Richard Strauss Edition, Munich, and the New Schubert Edition, Tübingen/Vienna, as well as for many music publishers (f. e. Breitkopf & Härtel, G. Henle, Schott Music, Universal Edition Vienna). In January 2020 he joined the editorial office of the New Schubert Edition at the Eberhard Karls Universität Tübingen as a research associate.

Felix Loy

List of Writings

Books

  • Harmoniemusik in der Fürstenbergischen Hofkapelle zu Donaueschingen. Tübingen 2011 (zugl.: Diss. Univ. Tübingen 2009), online publication.
  • Die Bach-Rezeption in den Oratorien von Mendelssohn Bartholdy. Tutzing: Schneider, 2003 (Tübinger Beiträge zur Musikwissenschaft, vol. 25).

Articles

  • Repertoire und Organisation der Harmoniemusik am Donaueschinger Hof in der Ära Kalliwoda. In: Johann Wenzel Kalliwoda – Hofkapellmeister und freier Komponist, Tagungsbericht Donaueschingen 2016, ed. by F. Kawohl, Donaueschingen 2021 (= Verein für Geschichte und Naturgeschichte der Baar: Beiträge zur Region Schwarzwald – Baar – Heuberg 3), pp. 55–72.
  • »er bath mich, ihm oft zu schreiben«: Leopold Mozart und der Fürstenbergische Hof zu Donaueschingen. Unpublished lecture given at the conference „Objektive Berichte? – Leopold Mozarts Aufzeichnungen über südwestdeutsche Hofkapellen“ by the „Forschungsstelle Südwestdeutsche Hofmusik im 18. Jahrhundert“ (Heidelberg Academy of Sciences), leader Prof. Dr. Silke Leopold, Schwetzingen, September 2019.
  • Felix Mendelssohn Bartholdy: Jauchzet dem Herrn, alle Welt. Geistliche Chormusik (booklet text to CD recording by Kammerchor Stuttgart, dir. Frieder Bernius). Leipzig: edition chrismon / Stuttgart: SWR2/Carus, 2018.
  • Luigi Boccherini: Stabat Mater; Felix Mendelssohn Bartholdy: Salve Regina; Wolfgang Amadeus Mozart: Streichquartett Es-Dur KV 428 (booklet text to CD recording by Dorothee Mields and Salagon Quartet). Stuttgart: SWR2/Carus, 2017.
  • »The finest Composition of Musick that ever was heard«: große Oratorien von Händel. In: Georg Friedrich Händel, Oratorien / Oratorios. CD-Box, Stuttgart: Carus, 2016, pp. 3–13.
  • »Im edelsten Geiste sinnlich«: Rheinbergers geistliche Musik. In: Josef Gabriel Rheinberger, Geistliche Vokalmusik / Sacred Vocal Music. CD-Box, Stuttgart: Carus, 2015, pp. 6–18.
  • Die Hofmusik am Fürstlich Fürstenbergischen Hof zu Donaueschingen im 18. Jahrhundert. In: Süddeutsche Hofkapellen im 18. Jahrhundert. Eine Bestandsaufnahme, ed. by Silke Leopold and Bärbel Pelker. Heidelberg 2014 (= Schriften zur südwestdeutschen Hofmusik, 1), pp. 55–104 (also available as online publication).
  • „… gute Werke für Männerstimmen sind immer gern gesehen“. booklet text to CD recording »Du sonnige, wonnige Welt: Josef Gabriel Rheinberger, Gesänge für Männerstimmen«. Die Singphoniker. Stuttgart: SWR2/Carus, 2013
  • Josef Gabriel Rheinberger: Die Wasserfee. Weltliche Lieder und Quartette (booklet text to CD recording by Die Singphoniker). Stuttgart: SWR2/Carus, 2013.
  • Die Oktett-Fassung der Serenade B-Dur KV 361 von Wolfgang Amadeus Mozart als »Urfassung« des Werkes? In: Mozart Studien, vol. 19, ed. by Manfred Hermann Schmid. Tutzing: Schneider, 2010, pp. 43–58.
  • Felix Mendelssohn Bartholdy: Das geistliche Vokalwerk VII: Hebe deine Augen auf (booklet text to CD recording by Kammerchor Stuttgart, dir. Frieder Bernius). Stuttgart: Carus, 2006.
  • Zur Tradition der Messa di Gloria. In: Texte zur Chormusik, Festschrift zum zehnjährigen Jubiläum des Internationalen Chor Forums ICF, ed. by Gerhard Jenemann. Stuttgart: Carus, 2001, pp. 9–16.

Editions

Scores

Franz Schubert: Neue Ausgabe sämtlicher Werke (New Schubert Editon), ed. by the Internationale Schubert-Gesellschaft
  • Bd. II/11: »Der Spiegelritter«, Kassel: Bärenreiter (in preparation).
Johann Sebastian Bach: Geistliche Kantaten. Stuttgart Bach Editions in cooperation with the Bach-Archiv Leipzig
  • BWV 24 »Ein ungefärbt Gemüte«. Stuttgart: Carus, 2012.
  • BWV 28 »Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende«. Stuttgart: Carus, 2011.
  • BWV 34 »O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe«. Stuttgart: Carus, 2017.
  • BWV 42 »Am Abend aber desselbigen Sabbats «. Stuttgart: Carus, 2013.
  • BWV 49 »Ich geh und suche mit Verlangen«. Stuttgart: Carus, 2012.
  • BWV 51 »Jauchzet Gott in allen Landen«. Stuttgart: Carus, 2017.
  • BWV 55 »Ich armer Mensch, ich Sündenknecht«. Stuttgart: Carus, 2011.
  • BWV 127 »Herr Jesu Christ, wahr’ Mensch und Gott«. Stuttgart: Carus, 2017.
  • BWV 155 »Mein Gott, wie lang, ach lange«. Stuttgart: Carus, 2017.
  • BWV 158 »Der Friede sei mit dir«. Stuttgart: Carus, 2017.
Josef Gabriel Rheinberger: Complete Works
  • Vol. 18: Chorballaden III. Stuttgart: Carus, 2006.
  • Vol. 25: Konzertouvertüren. Stuttgart: Carus, 2006.
  • Vol. 26: Orchesterfassungen eigener Werke. Stuttgart: Carus, 2006.
  • Vol. 45: Bearbeitungen eigener Werke für Klavier: Orchestermusik. Stuttgart: Carus, 2008.
  • Vol. 46: Bearbeitungen eigener Werke für Klavier: Kammermusik. Stuttgart: Carus, 2007.
George Frideric Handel: Stuttgart Handel Editions
  • »Alexander’s Feast«. Oratorio HWV 75. Stuttgart: Carus, 2016.
  • »Belshazzar«. Oratorio HWV 61. Stuttgart: Carus, 2020.
  • »Judas Maccabäus«. Oratorio HWV 63. Stuttgart: Carus, 2018.
  • »Concerto for Harp (Organ) and Orchestra HWV 294 (op. 4 no. 6). Stuttgart: Carus, 2016.
  • »Saul«. Oratorio HWV 53. Stuttgart: Carus, 2014.
  • »Utrecht Te Deum« HWV 278. Stuttgart: Carus, 2019.
Additional Scores
  • Ludwig van Beethoven: Variationen für Klavier, vol. I (WoO 63–75). Munich: Henle, 2017.
  • Ludwig van Beethoven: Variationen für Klavier, vol. II (WoO 76–80, opp. 34, 35, 76, 120). Munich: Henle, 2019.
  • Anton Bruckner: Messe f-Moll WAB 28 (latest version 1893). Stuttgart: Carus, 2023.
  • Gabriel Fauré: Nocturne Nr. 6 Des-dur op. 63 für Klavier. Munich: Henle, 2017.
  • Ernst Friedrich Fesca: Ausgewählte Streichquartette (= Das Erbe deutscher Musik, vol. 112), ed. by Markus Frei-Hauenschild in collaboration with Felix Loy, Kassel: Nagels Verlag, 2005.
  • E.T.A. Hoffmann: Ausgewählte musikalische Werke, vol. 10a, Kirchenmusik I (Overtura, Messa, Canzoni per 4 Voci alla Cappella), Mainz: Schott, 2001 (together with Thomas Kohlhase).
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Divertimenti KV 213, 240, 252, 253, 270. Munich: Henle, 2014.
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Divertimento KV 247 (1. Lodronische Nachtmusik) and Marsch KV 248. Munich: Henle, 2018.
  • Wolfgang Amadeus Mozart: »Ein musikalischer Spaß« KV 522. Munich: Henle, 2016.
  • Franz Schubert: »Deutsche Messe« D 872. Mainz: Schott (Eulenburg), 2016.

Critical Commentaries

Ludwig van Beethoven. Werke. Gesamtausgabe (Complete edition), ed. by the Beethoven-Haus, Bonn
  • Vol. VII/5: Variationen für Klavier. Munich: Henle, in praparation.